Even voorstellen: de cliëntenadministratie en zorgbemiddeling

1 februari 2023 · Nieuwsberichten

Op de 2e etage van ’t Huis aan de Poel is de cliëntenadministratie en de zorgbemiddeling elke doordeweeks dag aan het werk om ervoor te zorgen dat potentiële nieuwe cliënten goed worden begeleid in het proces van aanmelding voor zorg bij Brentano tot aan het uiteindelijk leveren van zorg in de thuissituatie of het komen wonen. In dit hele proces zorgt de clientadministratie ervoor de alle correspondentie en gegevens nauwkeurig worden vastgelegd.  

Het team van de cliëntenadministratie bestaat uit Chriselle Poederbach en Rebekka Nouwen.
Het team van Zorgbemiddeling bestaat uit: Lydia Gerressen, Marial Bennis, Silvia Willemsz, Simone Witlox en Wendy Tiemessen.

Hieronder vertelt het team wat zij precies allemaal doen. En er komt heel wat bij kijken!

Wat doet de cliëntenadministratie?

Als spinnen in hun web zitten we in het team van onze zorgbemiddelaars wat gezellig is maar vooral heel fijn samenwerken.

We ondersteunen onze collega’s zorgbemiddelaars telefonisch maar vooral administratief waar we maar kunnen zodat alle nieuwe cliënten goed geregistreerd staan in onze verschillende systemen.

Voor iedere nieuwe client die permanent komt wonen of tijdelijk bij ons verblijft maken we een brief met overeenkomst, verwerken we alle informatie van de inschrijfformulieren in Ecare, Ysis en Medimo en geven wij dit ook weer door aan andere betrokken afdelingen. Ook voorzien we iedere client van een informatiemap met alles wat je moet weten om te komen wonen of bij een tijdelijke opname. We informeren en helpen wij cliënten/ 1e contactpersonen bij praktische vragen, het invullen van de formulieren of het inschrijven bij de Gemeente Amstelveen. 

Artsen en apothekers die voor ons werken krijgen van ons toegang tot Ysis en of Medimo. We verzorgen veel mailingen zoals uitnodigen voor allerlei bijeenkomsten, voor vaccinaties, voor tevredenheidsonderzoeken, jaarlijkse tariefverhogingen, maar ook updates tijdens  Corona aan de bewoners en/ of 1e contactpersonen. 

We maken overzichten voor collega’s voorzien ze van certificaten voor Medimo. We houden overzichten bij met gegevens voor verschillende doeleinden.

Als een client is overleden verwerken we dat in de systemen, sturen een eindehuurbrief naar de familie en informeren verschillende afdelingen over de oplevering van de kamer. Controle van het aantal behandelplekken in Ecare, Ysis en kameroverzicht. Controle van ELV HC cliënten voor Farmadam.

 

Wat doet een Zorgbemiddelaar?

Als afdeling Zorgbemiddeling zien we met name toe op de in-, door- en uitstroom van nieuwe cliënten/zorgvragers binnen de organisatie.
Dat kan zijn vanuit een thuissituatie of doorstroom vanuit een ziekenhuis, revalidatie-afdeling, tijdelijke herstelplek of overbruggingsplek elders. Daarnaast informeren, adviseren en begeleiden we cliënten in het aanvraagproces van zorg. Ook verzorgen we rondleidingen op de verschillende locaties, bemiddelen over de zorgvraag, zien toe op de juistheid van indicaties, vragen zo nodig een herindicatie aan en zijn betrokken bij verschillende projecten binnen Brentano (o.a. ‘Warme overdracht, zachte landing’, familieparticipatie, vaccinaties, Ecare, VPT en de ZIVV-commissie).

De zorgvragen van onze cliënten komen via verschillende wegen binnen. Dat kan zijn rechtstreeks via de huisarts, via cliënt zelf, de wijkzorg, casemanager. Daarbij zijn we ook aangesloten bij een regionaal Aanmeldportaal waar we triëren/bemiddelen in de aanvragen voor eerstelijns verblijfszorg (ELV) en crisisaanvragen WLZ in samenwerking met andere zorgaanbieders in de regio. Vanuit de gemeente Amstelveen (WMO) komen aanvragen binnen voor respijtzorg.

Als er een indicatie binnenkomt bespreekt de Zorgbemiddelaar met client/familie wat de zorgvraag is, welke zorg/woonomgeving iemand nodig heeft, hoe we in een thuissituatie de periode tot aan opname kunnen overbruggen en hoe de zorg wordt gefinancierd.

Dit betekent dat de Zorgbemiddelaar goed op de hoogte moet zijn van alle soorten wet- en regelgeving en financieringen rondom zorg en wonen.
Daarbij is het in ons werk voortdurend bemiddelen tussen zorgteams, verwijzers, cliënten/familie en zorgverzekeraars/Zorgkantoor.

Kortom: het is een heel netwerk waarin we als Zorgbemiddelaars voortdurend schakelen en bemiddelen. En bij elke aanmelding op een andere manier. Dat maakt het werk complex, uitdagend, maar soms ook frustrerend, als bijvoorbeeld financieringen niet aansluiten of onvoldoende toereikend zijn. Maar bij ieder bericht vanuit de teams/familie over een client die blij is met de geleverde zorg en op zijn/haar plek binnen de nieuwe woonomgeving, zijn we trots op hoe wij als Zorgbemiddeling ook weer ons ons steentje hieraan hebben kunnen bijdragen.

Het bieden van warme zorg en een fijne woonplek voor onze cliënten. Dat is waarvoor we het samen doen!